4 Starka anledningar till varför du inte ska köra med friktionsdäck på sommaren

4 Starka anledningar till varför du inte ska köra med friktionsdäck på sommaren

ABS Wheels har tagit del av en undersökning där minst 200.000 bilister uppges köra med odubbade vinterdäck. Helt sjukt? Men sant. Bilisterna kör med friktionsdäck trots den höga sommarvärmen utan att inse vårdslösheten bakom ”gärningen” Som ni vet är det lagligt med friktionsdäck året om och man kan använda dessa precis när man vill oavsett väderlag.  Men varför är det så? Och vad är det som gör att politiker blundar för friktionsdäcken? Jag ska försöka sammanställa allt här i en lång text som jag hoppas att du orkar läsa… jag kommer att skriva ur mina egna synpunkter. Rent fakta mässigt kommer jag att använda mig av öppna analyser, forskning och information som finns på nätet (endast av trovärdiga källor, dvs inte flashback och piratebay) skämt åt sido.

  1. Odubbade vinterdäck så kallade friktionsdäck är farliga på sommaren på grund av gummiblandningen. Konstruktionen på friktionsdäck är egentligen gjorda för att användas på vinteranpassade vägar och inte på sommarvägar, vilket gör det i princip okontrollerbart vid krock. Det som händer är att man hamnar i en dålig sits som friktionsdäck användare då man kör med samma däck i 365 dagar, det man inte tänker på är att mönsterdjupet försämras för varje månad som går och när du har kört i en hel vinter så är inte mönsterdjupet lika bra på sommaren.  Tänk på att dubör ha minst 3mm kvar på mönsterdjupet för att inte få böter! Böteslappen är på 1200kr.
  2. Enligt VTI har sommardäck bättre stabilitet än friktionsdäck. Sant eller falskt? Det är helt sant! Du som nogrannt väljer att följa alla olika statliga forskningar vet eller kommer att veta med säkerhet att sommardäck är stabilare på sommaren. Det säger sig själv eller bör göra det iaf? Namnet på däcket bör väl förklara för vilken dumbon som helst.. Statens väg och transportforskningsinstitut har visat en bil med bra sommardäck som klarat av en snabb väjning på 83km/h medans de dubbfria vinterdäcket bara klade av det i 72km/h. Det är hela 11 km/h skillnad, vad händer vid en krock på 11km/h? Enligt trafikverket så är risken för skada 30% är det värt det? Tänk om du kör i 120km/h? Då är risken = dödlighet.
  3. Automotor sport gör alltid bra tester och är en av de stora anledningarna till att jag älskar dom! deras senaste test undersökte vattenplaningen hos dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) och slog hål i en myt som jag länge själv faktiskt trott på…. Sommardäck och friktionsdäck har enligt undersökningen olika påverkan på vattenplaning. Ett sommardäck börjar vattenplana vid 84,1km/h och ett odubbat vinterdäck vid 69,5km/h
  4. Tydligen så slits odubbade vinterdäck snabbare än sommardäck vilket är i sig låter väldigt troligt men är även bevisat enligt forskning. Ni undrar säkert hur det kan skilja sig så pass mycket mellan sommardäck och friktionsdäck! Så här är det, kör du med sommardäck på sommaren så slits det normalt men om du däremot kör med friktionsdäck så slits det 20% mer visar forskning. På två år är det 40%! Nästan halva däcket borta, pang bom duff… lite såJ

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *